Menu Zavrieť

Prečo Kažimír tají kompletné výkazy z prezidentských volieb?

Marcové prezidentské voľby sa konali na základe zákona z roku 1999, ktorý bol istým spôsobom najlepším zákonom pre kontrolu financovania politických kampaní. Ide totiž o jediné voľby, kde sa rátalo s takzvanou krížovou kontrolou výdavkov. Výdavky museli nahlasovať nielen kandidáti na prezidenta, ale aj médiá a bilbordové firmy, ktoré propagáciu zabezpečovali. Tvrdenia politikov sa tak teoreticky mohli preveriť z ďalších zdrojov. Ako je teda možné, že napriek papierovo najlepšiemu zákonu zisťuje verejnosť pozadie financovania nanajvýš z tajných nahrávok a uniknutých dokumentov?

Kľúčovým hráčom je ministerstvo financií, ktorému médiá aj kandidáti údaje povinne nahlasujú a ministerstvo ich má za úlohu preverovať. Lenže tak ako vehementne idú Kažimírovi ľudia po fiktívnych bločkoch v maloobchode a službách, tak laxne pristupujú k bločkom politikov. Už v pri minulých prezidentských voľbách vyhlasovali, že výkazy vlastne nekontrolujú.

A nedovolia to robiť ani verejnosti. Keď sme v Transparency pred dvomi rokmi pýtali všetky výkazy z minulých prezidentských volieb, ministerstvo ich odmietalo sprístupniť, že vraj ide o príliš veľa dokumentov. Naveľa nám nakoniec dovolilo krabicu s dokumentmi oskenovať vo vlastnej réžii. Za dve hodiny sme to mali spravené a zavesené na webe

Už len z čiastkovej kontroly sme tak zistili nesúlad medzi výkazmi kandidátov a médií. Z volieb 2009 chýbajú ministerstvu výkazy za Nový Čas (vydavateľstvo Ringier), TV Markízu, Korzár (Petit Press), i Pravdu (Perex) a týždeň (W Press), a to minimálne za kandidátov Radičovú a Mikloška, ktorí nahlásili najpodrobnejšie výkazy spomedzi všetkých kandidátov. Celkom ide o výdavky za viac ako 50 tisíc eur, ktoré len u týchto dvoch kandidátov médiá zamlčali.

Tajnosti 2014

Aj po tohtoročných voľbách ministerstvo údaje odmietalo poskytnúť, vraj to v zákone nemá uvedené ako povinnosť. Po našich opakovaných infožiadostiach ministerstvo sľúbilo, že úplné údaje poskytne do konca júna – ale až po súhlase kandidátov a médií!

odpoved na infoziadost

Pred dvomi týždňami zverejnili Kažimírovci prvé informácie – a tie sú veľmi chabé. V zozname kandidátov chýba údaj za Jozefa Behýla. V zozname médií väčšina – údaje sú známe len za SME/Korzár, Pravdu, TA3, Rádio Expres a tri menšie subjekty. Vraj od ostatných súhlas na zverejnenie zatiaľ ministerstvo nedostalo. Chýbajú napríklad čísla za Markízu, Joj, TREND, týždeň či Plusku.

Podľa nahrávky Procházka Matoviča presviedčal, že tlač vykazovať inzertné výdavky nemusí.

 „Vieš čo, ty nemusíš robiť nahlášky… Telky majú povinnosť robiť nahlášky, že koľko toho odvysielali. Ale už ani printy to nemajú robiť, viem, že Ringier to nebude robiť vôbec.“

To isté si napríklad myslí vydavateľ týždňa W press, a preto výkaz ministerstvu nepodali, aj keď Procházka inzerciu počas kampane u nich mal.

Prochazka tyzden

Predvolebný Inzerát R.Procházku z .týždňa

Lenže zákon vydavateľom tlač informovanie o inzercii v skutočnosti prikazoval. Procházkom spomínaný vydavateľ Nového Času Ringier podľa jeho hovorkyne Tatiany Pavleovej výkaz ministerstvu poskytol. No odmietol ho zverejniť Transparency – že sa máme obrátiť na ministerstvo financií. To v zozname médií zatiaľ Ringier nemá a samotný výkaz publikovať odmieta…

Dozvieme sa viac?

Je jasné, že ministerstvo financií by mohlo spraviť ďaleko viac, hoci stále by tá kontrola bola obmedzená, keďže by sa týkala len dvoch týždňov pred voľbami, čo je zákonná definícia volebnej kampane. Ak by si kúpilo monitoring inzercie v médiách, dostupný bežne na trhu, zistilo by, či všetky médiá dodali informácie o výkazoch a či to aspoň zhruba sedí s výdavkami od kandidátov. Mali by urgovať a sankcionovať tých, ktorí dáta nedodali. A  doručené výkazy od kandidátov aj médií by mali automaticky zverejniť, nech sa do kontroly zapojí aj verejnosť. Alebo vedieť financie kandidátov na hlavu štátu nie je také dôležité ako chytať stánkárov na festivaloch bez bločkov?

P.S. Po voľbách prijal pre ďalšie voľby parlament novú úpravu, ktorá vo viacerých bodoch dozor zlepšuje – kandidáti na prezidenta budú musieť nahlasovať celú kampaň, nie len posledné dva týždne, ich výkaz je podrobnejší a bude sa povinne zverejňovať, kontrola sa presúva z ministerstva na špeciálnu komisiu. No na druhej strane pri komisii sa neráta s extra výdavkami na vlastný monitoring a najmä – nahlasovanie výdavkov médiami, teda krížová kontrola výdavkov, sa úplne ruší.

Gabriel Šípoš

Pomôžte aj Vy zistiť podrobnosti o výdavkoch na prezidentskú kampaň. Napíšte politikovi, ktorého ste volili a žiadajte od neho podrobný výpis časov, miesta a ceny objednanej reklamy. Alebo podporte  naše úsilie voči ministerstvu financiíNezabudnite sa k nám pridať na Facebooku. Vďaka!