Slovenská centrálna banka, ako súčasť eurosystému, má cez menové opatrenia pomáhať korigovať problémy krajín, ktoré sa nesprávali hospodárne. Očakáva sa od nej i to, že bude kriticky reagovať na hospodárenie tunajšej vlády, keby sa nevyvíjalo priaznivým smerom. No usudzujúc z viacerých verejných obstarávaní, akoby si z výdavkov ťažkú hlavu nerobila ani ona sama. Napríklad v tomto roku plánuje vytlačiť propagačné materiály a publikácie za 55-tisíc eur. Väčšinu z toho použije na reprezentačnú publikáciu, ktorou si chce pripomenúť 20 rokov od svojho vzniku.

Aj keď sa bráni, že „sa dlhodobo cielene venuje optimalizácii prevádzkových nákladov a riadi sa zásadou efektívneho vynakladania finančných prostriedkov“, obsah a hlavne výsledky jej súťaží tomu vždy nenasvedčujú. Banka tento rok uzatvorila ešte vlani vyhlásený tender na kúpu desiatky áut za vyše 280-tisíc eur (ceny sú bez DPH). Z toho za osemmiestny mikrobus od firmy Motor-Car Bratislava, ktorá je spojená najmä so značkou Mercedes-Benz, minula bezmála 47-tisíc eur. Aj v tomto prípade bola predložená jediná ponuka a takých „víťazov“ má Národná banka Slovenska (NBS) vo svojich tendroch viacero.

„Predloženie jednej ponuky nie je dôvod na zrušenie použitého postupu zadávania zákazky. Technické parametre, teda rozmerové a výkonové, boli v súťažných podkladoch nastavené tak, aby zahŕňali širší okruh dodávateľov,“ odôvodnila uzavretie tendra hovorkyňa NBS Petra Pauerová. Mikrobusy iných značiek, napríklad od Citroënu či Peugeotu, pritom ponúkajú najvyššiu výbavu za dvojtretinovú cenu v porovnaní s tou, akú vygeneroval tender NBS. Prečo sa do tendra nezapojili importéri spomenutých konkurenčných značiek, sa TREND do uzávierky od nich nedozvedel.

Štíhlotučné tendre

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa